VAR ELEV: – Tryggheim er en fin skole hvis du passer inn i firkanten. (Foto: Erlend Skarsaune)
Egentlig hadde ikke Arnfinn Nordbø tenkt å gå ut med historien sin. Han hadde fortalt familien sin at han var homofil. Han hadde brutt med det konservative bedehusmiljøet, og var ikke ønsket der.
Men først da han ble avvist for andre gang av den humanitære stiftelsen KPK-Ukraina, som driver et utstrakt innsamlingsarbeid på Jæren, gikk Nordbø ut i Stavanger Aftenblad.
– Arbeidet for de ukrainiske gatebarna som KPK-Ukraina driver, var livet mitt. En periode brukte jeg all min tid og krefter på gatebarna. Men etter det i miljøet ble kjent at jeg var homofil, fikk jeg ikke komme inn på barnehjemmet KPK driver i Ukraina. Jeg ble også nektet å komme på basaren stiftelsen hadde på Kleppe bedehus. De mente det ville skade stiftelsen som bibeltro, sier Nordbø.
I tvilNå har 25-åringen fra Randaberg gitt ut bok om hvordan det er å være kristen og homofil. Forespørselen kom fra forlaget etter at Nordbøs historie ble kjent i mediene. Han hadde fortalt om hvordan familien reagerte. Han hadde fortalt om hatfulle tekstmeldinger han fikk fra tidligere venner.
At moren og faren sa at det hadde vært lettere å få høre at sønnen var død enn at han var homofil.
– Jeg var i tvil om jeg skulle skrive bok. Familien min hadde hatt det tøft. Men på den andre siden hadde rundt 30 skjulte homofile tatt kontakt med meg. Noen fortalte om selvmordsforsøk. Derfor ble det riktig for meg å skrive denne boken, sier Nordbø.
Til JærbladetI boken forteller Nordbø om at han tidlig visste at han likte gutter. Helt bevisst ble han da han kom i puberteten i 12-årsalderen. Og han hadde hørt på bedehuset at Gud mente det var en grov synd.
Nordbø var tydelig på det samme da han som 16 år gammel elevrådsleder ved Tryggheim vidaregåande skule på Nærbø ble oppringt av Jærbladet. Sigvart Dagsland og Bjørn Eidsvåg ble nektet å holde konsert på skolen av rektor Asbjørn Nordgård fordi de var positive til homofilt samlevende par:
«Eg likte ikkje tanken på at ein del konservative kristne ville sjå på meg som feig om eg ikkje sa noko. Eg var redd dei då ville tenke sitt, at det kanskje ville forstå at eg var homofil. (…) Så eg svara journalisten at eg støtta rektors avgjerd. Då journalisten lurte på kvifor, svara eg: «Tryggheim er ein skule som står på Guds ord». Eg har altså sjølv vore med og spreidd haldningar om at homofili er galt og ikkje akseptabelt for kristne», skriver Nordbø i boka.
– Tryggheim er en fin skole hvis du passer inn i firkanten. Hvis ikke får du problem. Tryggheim lærer opp ungdom til å mene at homofili er synd og galt, og det er usunt.
– Hva tenkte du egentlig om homofili da Jærbladet ringte?– Jeg klarte ikke forstå at det skulle være ekkelt. Men jeg visste hva Bibelen sa, eller hva jeg hadde lært at den sa. Det veide tyngst, sier Nordbø.
Fra djevelenI ti år ba Nordbø til Gud om hjelp. Men den homofile legningen forsvant ikke. Nordbø begynte etter hvert å innse at Gud elsket ham som han var. Dessuten skjønte han at Bibelen nok ikke var å skråsikker på temaet som han lenge hadde trodd.
I oktober 2005 fortalte han moren og faren at han var homofil. Litt senere fikk Nordbø seg kjæreste, og snart visste mange i bedehusmiljøet det.
Nordbø bestemte seg for å sende en e-post til KPK-Ukrainas samarbeidspartner i Ukraina - House of Mercy.
Han forteller i boka at han hadde tatt initiativet til gatebarnsenteret House of Mercy driver i byen Uzhgorod, og som i hovedsak finansieres med midler KPK samler inn i Norge. Nordbø hadde jobbet i ett år i Ukraina for å koordinere arbeidet med byggingen av gatebarnsenteret.
Svaret på e-posten var lite oppløftende. Nordbø fikk beskjed om at han ikke var velkommen til senteret. Først måtte han gjøre det slutt med kjæresten og omvende seg «fra djevelen».
Lagt til: 24.04.2009 kl. 11:52:24
- Av agent
Han driter ut familien sin ganske mye da. Skulle tro de har nok problemer borte i Ukraina etter Tsjernobyl, om de ikke også skal blandes inn i homokampen. Arnfinn har allerede fått masse støtte, men han blir ikke fornøyd før alle konservative har skiftet mening.
Lagt til: 24.04.2009 kl. 12:09:38
- Av dirk
@agent: Du må jo lese hva som står her. Han har brutt med de "konservative" fordi de har en annen mening enn han selv. Årsaken til at han har tatt til orde videre er jo fordi det i andre enden er homofile som trenger hjelp. Du er faktisk ikke verdens navle, agent. Skjerpings!
Lagt til: 24.04.2009 kl. 12:43:55
- Av Burgalen
come to the dark side, we have cookies!
Lagt til: 24.04.2009 kl. 13:43:06
- Av politimesterbastian
Agent: Sammenligner du "homokampen" med følgene av Tsjernobyl-ulykken?
Du forstår gjerne ikke hvordan samfunnet fungerer, siden du er hjernevasket siden du var liten av. Å være homofil er noe man er født som. Homofil praksis er påvist hos mer enn 1500 arter, slik Nordbø sa på TV2 igår. Det er helt naturlig, og ikke noe man velger å være. Du forstår gjerne ikke problemene mange homofile kristne har på grunn av disse "konservative". Sosial intelligens hører gjerne ikke sammen med konservativ kristendom. Det er jo en kjent sak at religion og fornuft ikke henger sammen.
Lagt til: 24.04.2009 kl. 13:43:20
- Av politimesterbastian
Ikke rart at denne guden ikke ga Nordbø svar på sine bønner, siden det ikke finnes noen sånn gud, og følgelig verken himmel eller helvete. Det er godt at Nordbø står frem på måten han gjør, for å prøve å få endret holdningene som råder i mange av disse miljøene. Det er derfor han kaller boken sin det han gjør. Og det er derfor han trekker frem disse ekstreme tilbakemeldingene i boken sin. Poenget er ikke alle i bedehusmiljøet er slik, men det at det finnes slike holdninger, og hvor inhumant disse holdningene er, og hvordan dette i ytterste tilfelle kan føre til at kristne homofile begår selvmord. Jeg har dermed full forståelse for at Nordbø ikke er fornøyd før de "konservative" har skiftet mening. For øvrig, er det fullstendig irrelevant hva som står i bibelen om homofili, siden bibelen er skrevet av uvitende og overtroiske mennesker for nesten 2000 år siden.
Lagt til: 25.04.2009 kl. 00:30:02
- Av Karsten Lura
Godt sagt politimester, godt sagt!
Lagt til: 25.04.2009 kl. 11:34:34
- Av poppen
Sterkt og modig av Nordbø å stå frem i et så trangsynt miljø - det er synd at det skal koste så mye. Men Gud er kjærlighet, og alle fortjener å kjenne kjærlighet. Fortsett slik, og Gud velsigne deg. :)
Lagt til: 25.04.2009 kl. 17:25:58
- Av agent
Dersom alle "trangsynte" skal tvinges til å endre mening, da får vi et totalitært samfunn. Vær gjerne uenig, men ikke tving noen til å endre mening.
Lagt til: 26.04.2009 kl. 00:16:57
- Av dirk
@agent: "Trangsynte" bør ikke tvinges til å endre mening, men deres irrasjonelle tro/meninger påvirker oss alle negativt. Derfor bør den belyses i all sin motbydelighet til spott, spe og latterligjørelse.
Mennesker bør behandles med respekt. Irrasjonell tro bør møte konstant kritikk.
Lagt til: 26.04.2009 kl. 12:59:42
- Av politimesterbastian
Agent: Et samfunn blir ikke totalitært ved å prøve å få folk til å ha en grunnleggende respekt for noe ved folk som de ikke kan noe for. Billig argument du har. Jeg er sikker på at Hitler også tenkte at han ikke skulle tvinges til å endre mening når det gjaldt jøder,tatere,funksjonshemmede og homofile, for da ville man jo få et totalitært samfunn. Du er faktisk ikke så langt unna Hitlers tankebaner når du sammenligner "homokampen" med Tsjernobyl-ulykken. Man kan ikke respektere slike synspunkter.
Lagt til: 26.04.2009 kl. 22:07:37
- Av agent
"prøve å få folk til å ha en grunnleggende respekt for noe ved folk"... Betyr det at alle konservative bedehus må legges ned? Det skal bli forbudt å tolke Bibelen på en konservativ, tradisjonell måte? Sammenligner du meg med Hitler? Har ikke sammenlignet homokampen med Tsjernobylulykka, sa bare at de hadde nok å slite med der borte fra før, om de ikke skal bli kjeftet på av mr Nordbø. Et hjelpearbeid må foregå på mottakerlandets premisser. Kan ikke være sånn at "hvis dere tar imot pengene jeg kommer med, godtar dere også at jeg kommer hit med min samboer og overnatter på barnehjemmet."
Lagt til: 27.04.2009 kl. 13:35:08
- Av dirk
@agent: Bibelen aksepterer slaveri, dette er forbudt. Bibelen aksepterer kjønnsdiskriminering, dette er forbudt. Bibelen aksepterer dødsstraff, dette er forbudt. Listen er lang som et vondt år for ting som i den styggedommen er blitt forbudt.
Hvordan du tolker; "folk som jobber på lørdag, skal steines", er din sak. Men den dagen du faktisk mener at boken skal følges angår oss alle.
Forresten så kan man stille krav til mottakerland. Dette har da også blitt gjort tidligere i gitt sak. Da barna på barnehjemmet ble straffet med stokkeslag, ble dette fort satt en stopp for av organisasjonen.
Lagt til: 27.04.2009 kl. 17:08:22
- Av politimesterbastian
Agent: "Skulle tro de har nok problemer borte i Ukraina etter Tsjernobyl, om de ikke også skal blandes inn i homokampen." Det er naturlig å forstå dette som om "homokampen" er et stort problem på linje med Tsjernobyl-ulykken. I det siste innlegget ditt skriver du at du ikke mente alle homofile, men bare Nordbø. Men likevel skriver du at de har "nok å slite med der borte fra før". Tsjernobyl ligger for øvrig i en annen del av landet, så det er utvilsomt usaklig det du skriver. Men kanskje du syntes det var morsomt. Og ja, jeg sammenligner deg med Hitler.
Når det gjelder å legge ned bedehus, mener jeg ikke at dette skal gjøres. I utgangspunkt mener jeg folk skal få mene og tro det de vil, men når folks meninger går på bekostning av egenskaper ved personer som de ikke velger selv, så tilsier visse mellommenneskelige regler at disse "avvikerne" ikke utstøtes eller diskrimineres på noen som helst måte. Det er like usaklig å støte ut noen fordi de hadde brukt briller.
Et hjelpearbeid foregår på giverlandets og mottakerlandets premisser. Giveren står fritt til å ikke gi mer pga forhold hos mottakeren. Barnehjemmets behandling av Nordbø er skammelig etter vanlige spilleregler, men kanskje ikke etter kristne spilleregler. Utenom, så har vel ikke Nordbø sagt at han og samboeren ville overnatte på barnehjemmet.
Lagt til: 02.05.2009 kl. 08:20:18
- Av agent
"Det er like usaklig å støte ut noen fordi de hadde brukt briller."
Det er faktisk Bibelen du uttaler deg om. Selv om den boka har fått og får mye kritikk, oppdager stadig personer at den er noe spesielt. Som ikke kan sammenlignes med mobbing av brillebrukere. For eksempel under den franske revolusjon ble kristendommen forsøkt avskaffet og man opphøyet "fornuftens gudinne". Alle slike forsøk har vist seg å være forgjeves.
Lagt til: 02.05.2009 kl. 13:55:31
- Av politimesterbastian
Agent: Jeg forstår ikke hvorfor du trekker inn dette med den franske revolusjonen og "fornuftens gudinne". Poenget var at det er like usaklig å støte ut noen som er homofile, som det å støte ut folk fordi de må bruke briller. Begge ting er noe man ikke velger. Man velger ikke å være homofil. Og man velger ikke å ha dårlig syn. For øvrig, så er det nok også stadig folk som oppdager at bibelen passer best til rullepapir.
Lagt til: 02.05.2009 kl. 20:28:54
- Av agent
Kirken har hatt sin mening om homofile forhold i 2000 år, alle nasjoner likeså. Jesus sier at det er mange som ikke egner seg til å gifte seg. Noen fordi de har gjort seg selv slik, andre fordi de er født slik. Arnfinn Nordbø sier derimot at alle har rett til å gifte seg. Nordbø blir ikke utstøtt dersom han lever alene, men han hevder som sagt sin rett til å leve sammen med en mann.
"Poenget var at det er like usaklig å støte ut noen som er homofile, som det å støte ut folk fordi de må bruke briller."
Jeg ser at du mener det. Men jeg vil holde fast på Bibelen, da dette alltid viser seg å være sant.
Lagt til: 02.05.2009 kl. 22:06:49
- Av politimesterbastian
Det var mange rare meninger for 2000 år siden. Kirken mente jo også ganske lenge at jorden var i sentrum av universet, og at jorden ikke var rund.
Lagt til: 04.05.2009 kl. 00:09:26
- Av agent
Det er igrunnen en myte at de trodde at jorda var flat. Link: http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/article1080692.ece
Det står heller ikke i Bibelen at jorda er flat, og ikke noe om at sola er sentrum i universet. Så det var nok noen som ble dømt som kjettere urettmessig av den katolske kirke i Rom. I Bibelen står det om Jordas fire hjørner, og i nyere tid har man faktisk funnet ut at jorda ikke er helt kulerund, men snarere har fire hjørner.
Lagt til: 04.05.2009 kl. 21:03:33
- Av politimesterbastian
Bibelen er rik på myter/skrønehistorier skrevet av mennesker med datidens religiøse briller, for omtrent 2000 år siden. Tekstene i det gamle testamentet er en del eldre. Hadde bibelen blitt skrevet idag ville den sett ganske annerledes ut. Kanskje den ville vært noe slik som den der scientologi-kirken. Noen ganger knytter bibelen seg til historiske hendelser. I følge bibelen ble forresten verdens eldste menneske 969 år gammel. Merkelig at dette ikke står Guinness' rekordbok. Jesus er ikke mer gud enn det Shiva, Zevs, Odin eller Tor er gud. Disse gudene er lagt av mennesker som var barn av sin tid.
http://www.youtube.com/watch?v=gyQ57X3YhH4
Lagt til: 04.05.2009 kl. 21:04:54
- Av politimesterbastian
Jeg anbefaler deg å se serien på 5 episoder, som jeg har lagt ut link til. Det er i tvil troen din blir sterkere. Husk det.
Lagt til: 04.05.2009 kl. 22:21:29
- Av politimesterbastian
Den var ikke helt konkret den linken. Men dersom alt som står i bibelen er sant, så er vel ikke jorden mer enn 6000 år gammel, kvinnen ble skapt av et ribben, moren til Jesus ble inseminert av "gud" fremfor å stå for verdens mest kjente utroskap, Jesus gikk på vannet etc. Dette er bare myter. For øvrig, er Islam og andre religioner mindre sanne enn kristendomen? Kanskje du tror på feil ting. Da kommer du jo ikke til "himmelen". Hadde du blitt oppdratt som en hinduist f.eks., da ville du ikke kommet til "himmelen". Eller som kristen kommer du ikke til den muslimske "himmelen". Religion kan være vel og bra for den enkeltes mot, men det gjør det ikke mer sant enn å tro på ulike guder, fantasipersoner etc. Det er ennå ingen som har noen bevis på noen "guder". Religioner er lagd av mennesker, og det blir feil å la dette styre ens liv på en måte som sårer andre mennesker, som når det gjelder å forby homofile å leve med en/ei av samme kjønn.
Lagt til: 05.05.2009 kl. 16:08:13
- Av dirk
@agent: I bibelen står det riktignok at homofili er synd. Jeg vet ikke hvilken straff som er beskrevet for denne synden. Jeg vil likevel spørre deg om hvorfor det å jobbe på lørdag (sabbat) ikke er synd lenger, selv om det står at det er det i bibelen? Der er straffen for å jobbe på lørdager også beskrevet i klartekst, døden.
Jeg vil også spørre deg om grunnen til at vi ikke steiner folk som jobber på lørdager, kan brukes til ikke å diskriminere homofile?
Det er jo åpenbart at man velger de "gode" avsnittene i bibelen og overser de motbydelige, som det faktisk er mange av. Altså, kristnes moral kommer ikke fra bibelen, men dem selv, siden de velger hvilke regler i bibelen som er bra og hvilke som er dårlige. Hvorfor ikke frigjøre oss fra boken og tenke utenfor boksen i spørsmål om moral?
Lagt til: 05.05.2009 kl. 16:14:04
- Av dirk
@agent: Jeg må bare også nevne at bibelen ikke sier at jorden er flat. Men vatikanet som vel må kalles kristendommens øverste autoritet bakover i tid har vært en av de største bremser for astronomi gjennom historien. Bare å snakke om hypoteser som var "feil" kunne resultere i dødsstraffer. Vennligst ikke undervurder hvilken skade religion har gjort på vitenskapen, ikke bare tidligere, men også i moderne tid.
Lagt til: 06.05.2009 kl. 16:08:17
- Av agent
Kan ikke garantere at jeg kommer til himmelen, men håper på det. Garanterer derimot at Bibelen er ei spesiell bok, av særlig verdi. Det er eksempler på at folk i lukkede land har fått åpenbaringer av Jesus, og flere har blitt kristne. I Koranen er dessuten Jesus nevnt i en setning eller to, men da som en mindre profet. Ei lam jente i Pakistan begynte å be til Jesus, og ble frisk.
Får ikke sett youtube på denne PCen, ser kanskje serien senere. Som dirk sier står det i den gamle pakt at man skal steines for å jobbe på lørdag. Men dagens kristne følger den nye pakt, eller Det nye testamente. Så argumenter bør hentes derfra. Men en del ting fra GT (gamle testamentet) er bekreftet i NT (nye testamentet, deriblant forbudet mot allslags hor, og forbudet mot spåkoner og magikere. Eksempel på et nytt bud i NT er misjonsbefalingen (Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til mine disipler).
Lagt til: 06.05.2009 kl. 16:15:49
- Av agent
Det må sies at samtidig som Vatikanet har forfulgt folk som Kopernikus, forfulgte de også vanlige kristne fordi de leste i Bibelen på sitt eget språk. Vatikanet ville at Bibelen bare skulle være på latin, noe som den vanlige mann ikke forsto. Derfor var det så viktig at Luther seinere oversatte Bibelen til tysk.
Lagt til: 07.05.2009 kl. 15:33:44
- Av dirk
@agent: Er forbudet mot homofili fra NT eller GT? Dette burde du vite. Fra GT, altså sier du at disse reglene ikke følges lenger, likevel argumenterer du utfra disse.
Du nevner en person som har blitt frisk etter omvendelse. Jeg kan nevne millioner av eksempler på det motsatte, og det er faktisk det nærmeste vi kommer bevis på at bønn ikke fungerer. (Se legemiddeltester for referanser)
Lagt til: 07.05.2009 kl. 18:57:20
- Av agent
Burde jeg vite? Jeg skrev jo at forbudet mot hor er bekreftet i NT. Hor kan deles opp i samliv utenfor ekteskapet (engelsk fornication. Det er selvsagt herfra den lugubre tv-serien Californication har tatt sitt navn), og dessuten er hor utroskap mot ektefelle (engelsk adultery). Homofile ekteskap er naturligvis en utenkelig tanke i NT, dette vil du fort oppdage hvis du leser. Det er selvsagt en helt ny ide som verden ikke har sett før. I tillegg finnes det spesifikke bibelord som f.eks. i brevet til Romerne. Vil anbefale deg å besøke mjl.no
Lagt til: 08.05.2009 kl. 08:56:50
- Av dirk
@agent: Hvorfor ikke føre samme negative kampanje mot alle som driver hor? Jeg vil påstå at nærmere 100 av norges ektepar har bodd sammen før de giftet seg. Og du beskriver hor som samliv utenfor ekteskapet.
Lagt til: 08.05.2009 kl. 10:29:40
- Av Karsten Lura
Når me snakke om hor så e jo dette toppen av bedehusnorges dobbeltmoral. Alle vet at bedehusnorge vil at folk ska venta me sex te itte ekteskapet (det e derfor mange kristne gifte seg tidlig, ofte med feil person, bare for å ha sex). Eg kjenne ikkje alle bedehusmiljø, men eg kjenne Saron på bryne, å der har folk sex før ekteskapet i fleng. Andre gode eksempel på rksiten dobbeltmoral e alkohol, gl hf.
Lagt til: 08.05.2009 kl. 14:20:58
- Av agent
Det stemmer nok at unge kristne legger mindre vekt på regler nå enn tidligere, vi ser for eksempel at ungdom ikke melder seg inn i avholdsbevegelsen lenger. Kristen ungdom drikker nok mer, er oftere samboere, lyver og stjeler også har jeg hørt! Det betyr ikke at en slik oppløsning av moralen er riktig. Betyr bare at det er et forfall i samfunnet, og at det er vanskeligere enn før for enkeltpersoner å holde på de kristne idealer. Er et problem at prestestudenter ofte er samboere, og de har ikke forståelse for at det forventes at de gifter seg før de kan ha praksisperiode som prest. Men ja, bibelsk sett lever de i hor. Det er derimot ikke mange som ser på Bibelens ord som hellig og ukrenkelig, men som en samling skrifter som kan tolkes etter eget forgodtbefinnende. Kristne afrikanere som kommer til Norge er sjokkerte over hvordan vi har det, både i forhold til moral og hvilken musikk som spilles på møtene. Mange av oss er påvirket av moderne filosofi som sier at alle kan lage sin egen sannhet og at sannhet er noe relativt.
Lagt til: 08.05.2009 kl. 19:08:21
- Av Karsten Lura
Den einaste grunnen te at di kristne faktisk har respekt blandt oss ikkje kristne e faktisk at di har blitt mer liberale, og følge utviklingen i tiden. Uansett livssyn så må en jo innse at verden har forandret seg te siste 2000 år. Hadde jesus levt idag trur eg ikkje han hadde vært like "strengt" som han var. Jesus hadde nok chillan me ei pils!
Lagt til: 08.05.2009 kl. 19:34:04
- Av agent
Først kaller du det håpløs dobbeltmoral, like etterpå sier du at de kristne er verdt å respektere på grunn av liberal livsførsel. Hva mener du egentlig?
Lagt til: 09.05.2009 kl. 09:46:40
- Av Karsten Lura
Begge dele, eg drite jo i om di har dobbeltmoral mot et bedehus.
Lagt til: 09.05.2009 kl. 12:12:10
- Av politimesterbastian
Hadde Jesus levd idag ville han kjørt traktor med sota ruter, hatt et voldsomt anlegg, mens an spilte sangen "Rosa helikopter". I tillegg ville han kost seg med "ei kalde grøne". Jesus var på sin tid en liberaler. Hadde Jesus levd idag ville han nok vært det samme. Jeg tror han ville kjempet mot diskriminering og likere rettigheter. Han ville også kjempet mot dagens fariseere, som vi ser en del eksempler på blant de kristne. Utenom, så ville Jesus oppfordret alle til å nyte livet, men på en slik måte at det ikke går utover andre. Han ville sagt at folk får gjerne drikke seg fulle, ha sex med så mange dere vil, og lyve når det er best å ikke si sannheten. I Bibelen 2 av Are Kalvø står det litt om hvordan det ville vært om Jesus kom tilbake. Men jeg er ikke helt enig i alt han skriver der.
Lagt til: 12.05.2009 kl. 13:16:16
- Av agent
Dersom noen har seriøse spørsmål kan jeg fortsatt svare på dem.
Lagt til: 12.05.2009 kl. 22:09:06
- Av dirk
Jeg vil gjerne vite hvorfor så mange av forbudene i bibelen kan overses, men ikke det for homofilt samliv?
Lagt til: 13.05.2009 kl. 17:13:13
- Av agent
Mange tenker at påbud om hodeplagg og langt hår (for kvinner) er et overfladisk bud, som går på ytre ting. I tillegg ser vi på hvilket grunnlag Paulus kastet folk ut av menigheten. Det er ikke alle synder som fører til utkastelse, men hor gjør det. Her en oppramsing av alvorlige ting: "hor, umoral, utskeielser, avgudsdyrkelse, trolldom, fiendskap, strid, sjalusi, sinne, selvhevdelse, stridigheter, splittelser, misunnelse, fyll, festing og mer av samme slag. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: De som driver med slikt, skal ikke arve Guds rike." Denne lista inneholder ikke noe om kvinnelige prester. Det gjør heller ikke De ti bud. Likevel kan man si at kvinnelige prester er en form for opprør. Det er også tydelig at kvinnelige prester står i fronten for liberaliseringen av kirken. Kanskje fordi de vet at de har presset seg fram på tross av bibelske tekster? Mange synder er dessuten vanskelige å sette fingeren på. Men skulle det komme et homofilt par i menigheten ville det blitt veldig synlig da disse ville opptrådd som en enhet, leiet hverandre og så videre. De prestene som godtar at gutt og jente er samboere, gjør det på grunn av likegyldighet og feighet, mener jeg.
Lagt til: 15.05.2009 kl. 14:27:50
- Av Happyclapp
Me kan vel ver enige om at me er uenige, någen er for og någen i mot homofili. sånn er livet. trist at någen ska bli behandla dårlig, d e d. d går an for begge parter å komma seg videre og læra någe av d. d e heilt usaklige kommentarer nordbø he fått, men i organisasjoner har de regler og de er fastslått og vanskelige å forandra. d er andre enn homofile og som ikkje får ver med i frivillig kristent arbeid någen plasse, f.eks heterofile samboere. selvfølgelig går d an å ta d opp til debatt og diskutera regler og koss de bør ver. men når flertallet har sagt sitt, bør ikkje det respekterast? elles så tvinges jo någen på ei meining de ikke har. d e jo ikkje ein gunstig situasjon. Menigheter og kristne organisasjoner har veldig forskjellig meininger om ting. eg håpe at alle finne sin meninghet de trives i. d meine eg virkelig! hilsen fantilhenger av gud og jesus
Lagt til: 16.05.2009 kl. 23:27:57
- Av dirk
@agent: Du møter deg selv i døra. Overser ting som "er vanskelige å sette fingeren på", men tillater uhemmet diskriminering på bakgrunn av legning. Dette er hva NT sier om kvinnelige prester, som du forsvarer i innlegget over:
1Tim 02,11 En kvinne skal ta imot læren i taushet; hun skal underordne seg. 12 Jeg tillater ikke en kvinne å opptre som lærer, heller ikke å være herre over mannen; hun skal være stille.
Poenget mitt er at bibelen lærer oss *ikke noe* om moral, regler og lover, siden vi (og ja, kristne også) plukker ut kun de reglene vi liker. Hvis du liker diskriminering må du tåle å bli uglesett.
Lagt til: 18.05.2009 kl. 20:48:32
- Av agent
Overser ting som er vanskelige å sette fingeren på... Det er mange ting vi burde hatt greie på, men som vi ikke får vite fordi vi ikke kan lese andres tanker!
Nei, jeg er egentlig imot kvinnelige prester, på grunn av det stedet du siterer. Det jeg sa var at det ikke finnes noe i De ti bud som taler imot kvinnelige prester. Men at det finnes mange sentrale tekster som handler om hor. I slutten av Bibelen står det: "Men de feige, vantro, avskyelige, morderne, de som lever i hor, trollmennene, avgudsdyrkerne og alle løgnere skal få sin del i sjøen som brenner med ild og svovel, den som er den annen død."
Lagt til: 19.05.2009 kl. 12:25:40
- Av Burgalen
agent: - "Ei lam jente i Pakistan begynte å be til Jesus, og ble frisk."
Kan du finne noen kilde til dette?
Lagt til: 19.05.2009 kl. 15:08:35
- Av dirk
@agent: Kan du fortelle hvor jeg kan slå opp det siste du skrev.
En annen ting er hvor i bibelen de 10 bud kommer fra. Altså den værste delen hvor folk skal slås i hjel for den minste ting. De fleste sier den delen ikke gjelder lenger, kun NT. Så hvorfor kan vi ikke "bøye" litt på de 10 bud?
Lagt til: 19.05.2009 kl. 23:32:51
- Av agent
Hadde en bok om den pakistanske jenta, men har nå gitt vekk boka. Her er noen andre livshistorier fra andre kulturer: http://opendoors.no/sider/tekst.asp?side=150
dirk: Verset står i Johannes' Åpenbaring kap. 21 vers 8.
Det er mulig å søke på ord på www.bibelen.no
De Ti bud inneholder sentrale ting. Det er særlig to bud vi ikke følger direkte i dag, det gjelder budet om sabbaten (som egentlig er lørdagen) og budet om å ikke lage avbildninger av skapninger. (De opprinnelige budene ser du i 2.Mosebok kap.20.) Forbudet mot avbildninger er årsaken til at ingen jøder eller muslimer er kunstmalere, skulptører osv. Muslimske tepper og moskeer har kun blomsterlignende mønstre.
Ellers er så klart mange bud viktige, som at vi skal ære Guds navn, ikke lyve, ikke stjele, ikke slå ihjel, ikke drive hor, ikke misunne naboen eller begjære hans hustru eller eiendom.
Lagt til: 20.05.2009 kl. 14:49:29
- Av Burgalen
du hadde en bok ja. Hadde det som stod der virkelig kunne blitt dokumentert hadde kristendommen vært den eneste sannhet idag.
sikker på at tittelen ikke var "eventyrfortellinger for kirkegangere"?
Lagt til: 21.05.2009 kl. 01:21:53
- Av agent
Under over alle undre, jeg klarte likevel å finne navnet på damen igjen! :-) Link her. http://en.wikipedia.org/wiki/Gulshan_Esther
boka heter "Torn veil" på engelsk. Den norske tittelen må være Det revne sløret eller lignende.
Lagt til: 21.05.2009 kl. 10:50:01
- Av politimesterbastian
Agent: http://www.bt.no/utenriks/article850149.ece Her en artikkel om en afrikansk bestemor som tilba ånder for å få en lam person frisk.
Lagt til: 21.05.2009 kl. 11:39:01
- Av politimesterbastian
Jeg regner med at den artikkelen beviser at heksedoktorer og ånder kan helbrede lamme personer, eller kanskje det bare skyldes tilfeldigheter, noe som er jo naturlig. Jeg lurer på hvorfor de som har mistet en fot ikke kan helbredes, men at det som ikke er synlig kan helbredes. Gudene og åndene er rare. Kanskje du Agent også faller inn under beskrivelsen i Johannes' feberdrøm kap. 21 vers 8. Du fornekter jo at homofili er en del av Guds perfekte skaperverk. Og jeg vil påstå det er veldig umoralsk av deg å fornekte noe som følger av naturen, og att på til ikke la dem leve ut sin legning i kristent fellesskap. Dette gjør at du i det minste er feig, vantro, avskyelig og en løgner. Da kommer du nok ikke til himmelen, Agent. Du vil nok få din del i sjøen som brenner med ild og svovel.
Lagt til: 22.05.2009 kl. 01:08:45
- Av Happyclapp
handle kje denne saken om å bli utsøtt som homofil? syns det begynne å gå litt langt i uttalelser her... verken kristendommen eller vitenskapen har svar på alle spørsmål. men det tror eg ikkje er meiningå heller, at me skal veta alt... ka er det så telle aller mest? Er det rikdom, suksess, likestilling? eg vil sei det er kor med har hjerta vårt...
Lagt til: 23.05.2009 kl. 11:23:56
- Av Karsten Lura
Eg gidde ikkje lesta alt dokke skrive, men Agent: Du bør jaffal kasta ut halve saron, hvis du meine HOR e en grunn for dette. Di unge kan det å ha sex før ekteskapet, for å sei det sånn.
EG SYNS SYND PÅ DOKKE KRISTNE; TRANGSYNTE TRISTE FOLK SOM LEVE ITTE EI 2000ÅR GAMMEL BOK ME SELVMOTSIGELSER OG ANNET TRISTE GREIER.
http://www5.picturepush.com/photo/a/1741723/img/1741723.gif
Lagt til: 23.05.2009 kl. 14:30:52
- Av Happyclapp
Kristne er jo ikkje perfekte mennesker. Eg syns ikkje synd på "oss kristne" som du omtale oss som, me får frelse fra jesus. Det er ikkje någe bare någen få får, det er til alle så trur. Eg syns det er ein ganske god deal eg, med alle de feilå eg har og gjør. Det gjelde kje om å leva det perfekte liv, men å leva å gjør så godt ein kan. Bedre kan me menneske faktisk ikkje gjør..
Lagt til: 25.05.2009 kl. 11:14:27
- Av agent
Menneskene var ikke idioter for 2000 år siden.
Dersom halve menigheten driver hor på ulike måter er det ille. Likevel er det enda verre hvis noen åpent fra talerstolen oppmuntrer til slike ting, slik Arnfinn Nordbø gjør. Han arrangerte møte i St. Petri kirke der han forkynte at synd ikke er "synd" lengre. Hva blir da forskjellen på ham og ikke-kristne?
Lagt til: 25.05.2009 kl. 15:20:31
- Av Happyclapp
eg trodde syndefallet var begynnelsen på menneskers idioti. korrekt meg viss eg tar feil...