Trenger vi egentlig omkjøringsvei?

Av
DEL

DebattDet har blusset opp en ny underskriftskampanje for bom i Klepp og Time. Denne bunner seg for det meste i tverrforbindelsen som skal bygges mot E39 i Sandnes, nærmere bestemt på Foss-Eikeland. Jeg bor i Klepp Kommune, jeg bor rett ved Foss-Eikeland. Det de snakker om, med mer tungtrafikk og økt belastning på veinettet her på grunn av tverrforbindelsen, ser jeg ikke.

Flere med meg her i området er enig. Jeg vil ikke ha bom i Klepp Kommune, og jeg vet jeg har flere i ryggen når jeg sier dette også. Min mening er at det som ligger i pakken med tverrforbindelsen, burde ligge på bypakken sin kappe, altså Sandnes, Stavanger, Randaberg og Sola sitt ansvar. Klepp Kommune burde fulgt med og kommet med krav til at det skulle vært en plan som ikke går utover Klepp kommune, når de begynte med denne utbyggelsen.

Dette burde vært bygget parallelt med tverrforbindelsen, slik at alt var klart på samme tid. Gjorde kommunen det? Nei. I stedet begynte de runden med å frata bypakken en del av deres ansvar med tverrforbindelsen (en vei jeg aldri har hørt etterlyst i de 9 årene jeg har bodd på Orstad) og legge den økonomiske byrden over på oss som bor i Klepp for privilegiet om å gjøre en jobb utenfor kommunens grenser. NEI TAKK! Legg heller press på Bypakkekommiteen om å få deres jobb gjort ASAP og å be dem ta sitt ansvar alvorlig.

Det er også viktig å ta med i denne forbindelsen at på Orstad er det to områder med masseutbygging i tillegg til en hel haug med småbygging og renovering av hus. Dette VIL føre med seg tungtrafikk uansett om det blir omkjøringsvei eller ei.

Klepp kommunes største trafikkutfordring her på Orstad er broen mot Frøyland/Time og over toglinjen med Øksnevadporten. Klepp kommune er også en overskuddskommune, og slik jeg ser det vil det være penger i budsjettet til Klepp kommune til å fikse disse veiene, dersom de gjør noen omprioriteringer. Det skal bygges aktivitetspark, ny kirke, ny skole og mer i Klepp sentrum, men de feiler i å finne måter å folk til å ha muligheter til å komme seg inn til Klepp uten bil. Videre ønsker de å bruke deler av den eksisterende parkeringen i sentrum til bygging av annet. Det er bare å ta en titt på kommuneplanene, så finner en det meste av informasjon der.

Når det gjelder aktivitetspark er det i utgangspunktet en knallgod ide, men hvorfor legge sirkustomten til dette? Det er ikke park der i utgangspunktet, og det vil koste dyre penger å gjøre dette. Ikke langt unna sirkustomten finnes Kleppeloen. Her kan de fint sørke for å bygge denne aktivitetsparken. Den kan sikkert også bli større om de så ønsker, men å lage en park på asfaten, hvor dyrt er ikke det? Når det gjelder ny kirke vel jeg er ingen kirkegjenger, men på de som jeg hører går der, er det gjerne lurere og rimeligere å renovere den gamle kirken, og fortsette å bruke det som finnes i dag.

Slik er det med kommunehuset også forøvrig. Trenger ikke bygge nytt, men renovere. I allefall finne prisoverslag på hva som blir billigst av flere firmaer. I rundkjøringer trenger man ikke statuer og all slagt utsmykninger. Lag dem effektive, både trafikkmessig og kostnadsmessig. Om det er ønsket noe blomster eller så i dem, lei en gartner som kan hjelpe med planlegging av et blomsterbed for en enkel penge i stedenfor.

Hva kan sirkustomten brukes til, spør du gjerne. Vel jeg og en del av mine venner har et forslag om å lage en liten busstasjon her. En som kan lage en rute som kan gå til Orstad, Tu, Orre, Voll med mer, altså de stedene det finnes lite offentlig kommunikasjon inn til Klepp. Er det virkelig bedre at Klepps beboere drar til Sandnes, Bryne eller andre omliggende steder fordi tog og buss går dit, når vi kan bygge et livlig kommunesentrum her selv? Vel, jeg og mine venner har mange flere ideer. Akkurat nå er det bommen jeg har mitt største fokus på. Derfor har jeg laget en underskriftskampanje for å vise at motstanden mot bom i Klepp fremdeles er stor.

Artikkeltags