SEVILLA (Nettavisen): Det koker i Sevilla, med en gradestokk som kryper opp mot 35 varmegrader og et kommende Champions League-oppgjør mellom ett av byens storlag og det laget som mange mener er verdens aller beste for øyeblikket, Manchester City.

Og fotballspilleren som er på alles lepper før tirsdagens oppgjør er Erling Braut Haaland (22).

På spørsmål om det finnes noen fotballspillere i verden som er hetere enn han per dags dato, er ikke fotballekspert Petter Veland i tvil:

– Nei, sier han og utdyper:

– Ti mål på seks Premier League-kamper. Det er jo helt ellevilt, selv om man så for seg at han kom til å bli en suksess. Og det er ingenting som tilsier at dette kommer til å avta i ukene som kommer. Snarere tvert imot. Det er jo absurd å si, men det er fortsatt ting å hente.

– Han er jo over hodet ikke på sitt beste, og Manchester City har vært enda bedre før. Allerede mot Sevilla regner jeg med at det blir flere scoringer. Det er jo det som er den nye normalen, at når han scorer «bare ett» mot Aston Villa, så er det sånn: «Hmm. Okei? Ikke mer?». Og det forteller jo alt om hvor absurde forventningene har blitt, påpeker Viaplay-eksperten.

Sevilla-kampen spilles tirsdag klokken 21.00, og kan følges direkte i Jærbladets livestudio.

Med suksessen på banen, øker også fokuset på 22-åringen utenfor fotballen. Og der er nordmannen bevisst på hvordan han vil framstå.

For hvordan skal du egentlig uttale Erling Braut Håland? Eller Haaland, som han byttet etternavnet til da han flyttet utenlands. Og liker spydspissen skoa og klærne fra Louis Vitton, eller er det bare et image som skal bygges?

– Stor og mektig

I dokumentaren «Haaland: Valget», som man kan se på Viaplay i disse dager, åpner Manchester City-stjernen opp om hvordan han liker å framstå og hva som ligger bak.

– Foran kamera har jeg ikke noe behov for at folk skal få vite hvem jeg er. Hvorfor skal de få vite hvem jeg er? Da viser jeg heller en slags fasade av meg selv, om jeg kan si det, røper han.

Han kan fortelle at både positiv og negativ omtale er noe han tar imot med glede. Det tyder nemlig bare på at folk legger merke til ham.

– Det betyr at da begynner du å bli stor og mektig. Og det liker jeg, forteller Citys nummer ni.

Se video: Pep Guardiola om Haaland før Sevilla-kampen:

Landslagskapteinen letter på sløret

Både landslagskollegaer og familien hans bekrefter at den Erling som stiller opp i media ikke nødvendigvis er den samme som de kjenner bak fasaden.

For i sosiale medier dukker det til stadig opp bilder av Haaland i dyre klær i ulike farger og fasonger.

Landslagskaptein Martin Ødegaard kan røpe at han av og til må le når han ser hva Haaland gjør eller har på seg.

– Han gjør det kanskje for å vekke en reaksjon fra noen. Plutselig kan han komme i noen syke sko eller med en syk bag. Jeg tenker ikke at «dette her er Erling, dette digger han». Det er mer: «Hva vil han med dette?», sier Ødegaard i dokumentaren.

Her er ett av antrekkene Haaland har posert i den siste tiden:

Og Haaland forklarer at for han, som for mange andre er penger en naturlig del av fokuset, selv om det ikke er drivkraften i det han holder på med. Han avkrefter at det var pengene som gjorde at han valgte Manchester City, men forteller at han naturligvis velger lukrative muligheter når sjansen byr seg.

– Jeg tror penger er viktig for alle i denne verden. Jeg prøver å tjene mest mulig. Men det er ikke hovedfokus. Samtidig vil du tjene mest mulig, det vil alle. Det har ikke vært en drivkraft, men det har vært en baktanke, forklarer han i Viaplay-dokumentaren.

Forklarer omdiskutert navnevalg

For når du blir verdensstjerne på det nivået Haaland nå er, er det ikke nok å bare levere på fotballbanen.

Pressen, supportere og folk verden over forventer å få en bit av deg, og da vil imaget og merkevaren du bygger opp være avgjørende for ettermælet ditt.

22-åringen valgte for eksempel å bytte ut «å»-en i Håland med to «a»-er da han flyttet utenlands, og i sosiale medier har det nylig dukket opp reaksjoner på at han selv uttaler etternavnet sitt «Haland» i stedet for den norske versjonen «Håland».

Jærbuen har selv forklart til Borussia Dortmunds YouTube-kanal at bakgrunnen er så enkel som at «når du er i Norge er det med «å», mens i utlandet har man ikke «å», og da sier man det med «a».

Men er det hele sannheten?

Får PR-skryt

PR- og merkevareekspert Ester Conings Vanvik jobber ved Høyskolen i Kristiania, og forteller til Nettavisen at det å gjøre navnet sitt mer internasjonalt kan ha flere positive effekter for merkevaren «Erling Braut Haaland».

– Han satser på en internasjonal karriere både som fotballspiller og som merkevare. Å bytte de særegne norske bokstavene, blant annet «å» til mer internasjonale vanlige bokstaver er et smart kommunikasjonsstrategisk grep. Mange utenlandske medier vet ikke hvordan man skal uttale «å» og i Norge uttales «aa» som «å». Så med dette grepet (å bytte navn, journ.anm.) tilfredsstiller han både sin norske hjemmebase og sine internasjonale fans uten å gjøre drastiske navneendringer.

Hun påpeker at dette er en helt vanlig merkevarestrategi, og at vi finner det igjen hos både artister, bedrifter og idrettspersonligheter.

– Dette grepet er ikke uvanlig, bare se på Kolonial som endret navnet til Oda da deres ekspansjonsplaner ble kjent i fjor. Dette for å imøtekomme behovet for å ha et navn som fungerer på flere språk og som ikke vekker assosiasjoner med kolonisering, forklarer Conings Vanvik og trekker fram OnklP, Hasse Hope og Jan Thomas som andre kjente norske navn som har gjort enkle endringer på navnene sine for å gjøre de mer «catchy» og lette å huske.

Navneendring eller ei, Haaland stråler klarest av alle på den store fotballhimmelen for tiden. Tirsdag kveld er det ventet nok en oppvisning fra nordmannen når Manchester City gjester Sevilla til Champions League-dyst.