– Vi lager produkter som er rettet mot barn og unge. Der er det et behov vi prøver å finne og målet er å tilfredsstille det. Det sikter seg inn mot både skoler og barnehager med barn og unge som hovedmålgruppen, forteller kontaktlærer på barn og ungdom, Olaug Sørseth Fuglestad.

Det er VG2 elevene ved barne- og ungdomsarbeiderlinjen som har jobbet med å utvikle ulike produkter. I dette arbeidet har elevene jobbet med kompetansemålene fra læreplanen. Noen av dem er allerede ferdigstilte, mens andre er kommet godt på vei:

– To grupper er ferdige med produktet, en gruppe jobber med produksjonen og den siste gruppen er også godt i gang, fortsetter kontaktlæreren.

Jentene, Lotte Bratland Sikveland, Maren Brunes, Viktoria Holmskau Bruknapp, Ida Johansen og Malin Sømme står for en av gruppene som har et ferdig produkt. Etterspørselen ble faktisk så stor at de har blitt nødt til å bestille inn flere enn først tenkt:

– Produktet er en læreboks for barn. Den tar utgangspunkt i barnehagens fagområder og rammeplanen for barnehager og inneholder 157 kort med spørsmål. Der vi har ulike kort med spørsmål som tar utgangspunkt i hele rammeplanen til barnehager.

– Det fungerer i praksis ved at eksempelvis barnehagelæreren leser opp spørsmålet for ungene. Så er spørsmålene veldig åpne sånn de kan reflektere over de. Nesten ingen av dem har fasitsvar. Målet er at det skal føre til en god samtale og være en ny og kjekk måte å lære ting på i barnehagen, forteller jentene.

De ble helt ferdig med produktet like før helgen og etterspørsel har vært over all forventning:

– Vi har 21 bestillinger. Vi startet med fem, men de ble utsolgt med en gang så vi skjønte vi måte bestilte flere. Så per nå har vi 21 interesserte, vi selger dem for 349 kr, gliser de.

Nora Pollestad Øyen, Kari Netland, Cesilie Knudsen og Embla Gjerme er også ferdige med sitt produkt, det er like enkelt som det er genialt:

– Vi har laget et produkt som nå er ferdig. Det skal være til barn fra 4 til 12 år og vi kaller det for Bilbingo. Der er det fire brett, fire tusjer og viskelær. Det skal være gjenbruk sånn det kan brukes på ny.

I praksis virker det nesten som vanlig bingo:

– Du sitter i en bil, så har hver deltaker ulike brett også krysser man av for det man ser langs veien. Målet vil da være å få bingo som man kan få vannrett, loddrett og på skrå. Rekkefølgen er selvsagt ulik på hvert brett så det er ingen fare for at det skal bli bingo for alle på likt. Det er allerede solgt en 13 eller 14 eksemplarer og salget startet like før helgen.

Prisen for dette er 199 kroner og det vurderes nå om det skal produseres flere.