Takket være god innsats av alle ansatte kommer Jærbladet godt ut av dette spesielle året. Men det har kostet. Som mange andre bedrifter har vi gjennomført store kostnadskutt, permitteringer og større endringer som å flytte papirutgaven mandag til tirsdag. Vi vet at mange av dere savner den, men vi kommer til å fortsette med papirutgivelser tirsdag, onsdag og fredag. Årsaken er kort og godt økonomi. Vi går inn i 2021 med stor usikkerhet om hva det vil bringe av nye utfordringer. Vår papirutgave står sterkt, men annonseinntektene fra papir synker. Derfor må vi jobbe med kontinuerlige kostnadskutt i tillegg til endringer i organisasjon og arbeidsprosesser.

Fra 1.1. 2021 vil all sideproduksjon av papirutgavene i region Nordsjø utføres av en ny enhet i Jærbladet. Det betyr at vi har vært gjennom en prosess med frivillige sluttpakker og jobber nå med nye arbeidsprosesser for produksjon av de ni avisene i regionen.

Mediebransjen har endret forretningsmodell. Fra å leve av høye annonseinntekter, og abonnementsinntektene var noe som kom i tillegg, er situasjonen snudd. Abonnementsinntektene er nå vår viktigste inntektskilde, med annonseinntektektene som en god nummer to.

Vår hovedprioritet er å bygge opp en sterk digital posisjon hos abonnenter og annonsører. Når Stavanger Aftenblad jubler for at de passerte 30 000 digitale abonnenter i november, jublet vi for at vi passerte 3000 tidligere i høst. Når Forbruker&Media tallene kom i september jublet vi for at vi nå er nummer to digitalt på Jæren, fortsatt et stykke bak VG, men større enn Stavanger Aftenblad i Time, Klepp og Hå. Dette har vi jobbet målretta for å oppnå.

Vi skal være best på nyheter, stort og smått, og vi må være der leserne våre er. I høst har vi hatt over 10 000 siste nytt sjekkere daglig, og vi er stolte over vekst i antall abonnenter. Vi skal beholde vår sterke posisjon i papir så lenge som mulig, samtidig som vi bygger oss opp digitalt. Oppgaven er krevende, og vi får både ris og ros. Men skal vi sikre Jærbladet framover må vi satse ytterligere digitalt, nå yngre lesere samtidig som vi skal ta vare på dere som vi har.

Omstilling og endring er ikke noe vi leser om. Vi gjør det daglig for å gi dere en god lokalavis og møte en ny mediehverdag.