– Jærbladet har slagside

Av

Ole Gabriel Kverneland mener at Jærbladets dekning av Kalberg-planene har vært kritikkverdig.

DEL

LesarbrevDette er eit debattinnlegg, skrive av ein ekstern bidragsytar. Innlegget gir uttrykk for skribenten sine haldningar.Torsdag 19. november slår Jærbladet stort opp en artikkel med følgende overskrift: «Konsulentselskap: Omkøyringsvegen berger ikkje Kvernaland fra trafikken». Videre står det i ingressen: «Konsulentselskapet kommunen leigde inn, Norconsult, meiner traseen ligg for langt unna Kvernaland til at bilistar på gjennomreis vil ta han i bruk.» Leseren får her et inntrykk av at den etterlengtede omkjøringsveien vil være en feilinvestering og ikke hjelpe på de farlige trafikkforholdene på skoleveien for hundrevis av barn.

Det er nærliggende å sammenligne med omkjøringsveien rundt Kleppe som åpnet i 2007, og som er snaut en km lenger enn gjennom sentrum. Likevel tar det nesten 50 % lenger tid å kjøre gjennom sentrum (målt kl 13.00 torsdag 19. november med kjøring på fartsgrense og med lite trafikk; 4 min og 20 sek, 2 min og 57 sek). Trafikkmengden gjennom Kleppe har gått ned med 60 % siden åpningen.

Men enda viktigere: Antall trafikkulykker har gått drastisk ned! Klepp kommune skriver selv: "Midt på åttitallet var Jærvegen gjennom Kleppe på listen over vegene i landet som krevde flest liv.» Videre: "Det er en klar sammenheng mellom trafikkmengde og ulykkesrisiko». Senest tirsdag 17. november var det en trafikkulykke i 40-sonen i Kvernaland med mopedist som ble påkjørt og havnet på sykehus.

Journalisten har lest rapporten fra Norconsult som fanden leser bibelen, og vrenger betydelig på ordbruk og konklusjoner. Riktignok skriver Norconsult: "Det er grunnlag for å kunne anta at det vil kun skje en mindre nedgang av trafikken på dagens fv 505». Men det er et stykke derfra til ingressen: «Norconsult meiner traseen ligg for langt unna Kvernaland til at bilistar på gjennomreis vil ta han i bruk.»

Rapporten fra Norconsult har blitt trukket i tvil fra mange hold. På dette punktet vil jeg også sette spørsmålstegn ved konklusjonen i rapporten! Trafikken kan ledes via omkjøringsveien på flere måter, både ved bruk av fartsgrenser, fartsdumper, forbud for tungtrafikk osv. Spesielt tungtrafikk haster det med å få vekk fra skoleveien i bygda!

Konklusjonen fra Norconsult er at 5.000 - 10.000 kjøretøy vil gå på omkjøringsveien, og dette er langt mer enn mertrafikken som utbyggingen vil medføre. Det må derfor bli en betydelig nedgang fra dagens 8.400 kjøretøy (ÅDT).

Jærbladet publiserte 27. september et flammende innlegg mot «Kalberg Valley» skrevet av den ansatte journalisten Mikkjell Lønning. Innlegget var merket slik: «Dette er ein kommentar, skrive av ein redaksjonell medarbeidar. Kommentaren gir uttrykk for skribenten sine haldningar.»

Jeg skrev dagen etter til redaktøren og viste til at dette var et klart brudd på Vær Varsom-plakaten: Redaktøren og den enkelte redaksjonelle medarbeider skal verne om sin uavhengighet, integritet og troverdighet. Redaktøren svarte: «Journalisten hadde sin siste arbeidsdag i Jærbladet i går og begynte i Sandnesposten i dag.» Dette er ikke holdbart av Jærbladet og for meg som leser så må jeg se alle artikler som vedkommende har skrevet for avisen i et nytt lys. Troverdigheten til Jærbladet er på et lavmål etter dette, han har jo hele tiden vært sterkt mot dette prosjektet og har ikke skrevet balansert og uavhengig. Med denne journalisten så har Jærbladet tydeligvis hatt kraftig slagside. Torsdagens artikkel viser at slagsiden fremdeles er like sterk.

Skriv ditt lesarbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppmodar lesarane til å bidra med sine synspunkt, både på nett og i papir

Artikkeltags