Vi på Jæren må uansett betale, hvor havner pengene?

JA TIL BOM: Leserbrevskribenten argumenterer for hvorfor Utbyggingspakke Jæren er en bra ting.

JA TIL BOM: Leserbrevskribenten argumenterer for hvorfor Utbyggingspakke Jæren er en bra ting. Foto:

Av

Utbyggingspakke Jæren - hvorfor er den bra for innbyggerne i Klepp og Time?

DEL

Leserbrev om bomringenUtbyggingspakke Jæren skal finansiere viktige prosjekt i Klepp og Time. I dag betaler vi i Klepp og Time bompenger ved passering kommunegrensen mot «Byen». Det må vi fram til 2033. Pengene vil gå til prosjekter i Sola, Stavanger, Sandnes og Randaberg.

Klepp og Time har jobbet for en fortgang i nødvendige tiltak som vil gjøre våre veier sikrere, redusere kø, bidra til lavere utslipp. Gjennom forhandlinger med nabokommuner og fylke er Utbyggingspakke Jæren oppstått. Våre ordførere, Ane Mari Braut Nese og Reinert Kvernaland har gjort en kjempe jobb, og fortjener honnør for innsatsen.

Det å fronte en slik sak – der F-ordet «Bompenger» blir brukt, er tøft. Hva som befinner seg av dritt i innboksene deres kan enhver tenke seg. Modige og framsynte lokalpolitikere som går for Utbyggningspakken Jæren, fra flere partier i begge kommunene har helt sikker fått sin del av denne tynen.

Det kan synes som om motstanden mot bompenger er omvendt proporsjonalt med praktisering av folkeskikk. Du skal være tøff for å stå i denne striden. Derfor er det viktig at vi, innbyggere i Klepp og Time, som ser fordelen med Utbyggningspakken Jæren, forteller våre politikere at vi står bak dem, og støtter dem. Vi har sovet i timen, utvilsomt, men nå har vi våknet!

Hvorfor Utbyggningspakke Jæren?

Da det ble klart at Jæren, Klepp, Time og Hå ikke ville få midler til å løse akutte trafikale utfordringer tok kommunene selv tak i saken. I samarbeid oppsto Utbyggingspakken Jæren. Hå kommune trakk seg senere ut, bompenge motstanden ble for stor der.

Konsekvensen blir at innbyggere i Hå må betale bompenger lenger nord uten å få noe igjen. Forhåpentligvis havner disse pengene i Klepp og Time – men det som er helt sikkert er at dersom det blir nei i Klepp og Time havner disse bompengene i Randaberg, Sola, Stavanger og Sandnes, noe de vil glede seg over.

Hva får vi?

I forhandlinger med «større» partnere som her mellom Bymiljøpakken og Utbyggningspakken Jæren, blir resultatet alltid litt dårligere enn det «lillebror» forventet. Men slik er livet.

Kort oppsummert er forslaget slik:

Tverrforbindelsen: Utbyggningspakken Jæren skal overta ansvaret for siste del av Tverrforbindelsen. Med dette følger det ca. 800 mill. kr til Jæren En gave? Nei, dette er penger vi allerede har betalt inn i forrige bompakke – det er våre penger, øremerket til Tverrforbindelsen. Sier vi nei til Utbyggningspakken Jæren vil disse ca. 800 millioner kroner gå til en tverrforbindelse som vil bygges lenger nord på andre siden av Figgjoelven. Det gjør det vanskelig å knytte omkjøringsveien om Orstad og Kvernaland på.

Eg «podde». Og det burde du òg.

Timesregelen:

Vi betaler i første bom og det gjelder en time. Kjører du samme ruten hjem igjen så er det gratis. Hvis rushtidsavgiften opprettholdes går denne til Bymiljøpakken. For en bilist fra Jæren som passerer bom i Klepp/Time vil det koste 22 kr, disse pengene blir på Jæren.

Ved passeringa nord for Klepp/Time i rushtiden mellom kl. 7–9 og 15–17 vil selve rushtidsavgiften, 22 kr gå til Bymiljøpakken. Jæren må velge: «Alt til Byen» eller en god del til Klepp og Time. Utbyggingspakke – Jæren er brukbar!

Våre penger går til Tverrforbindelse og omkjøring Orstad/Kvernaland, oppgradering av 44, sykkel/gangveier, noe alle i kommunene vil dra nytte av, til og med bilister.

Toget går nå – neste avgang i 2040 eller der omkring.

Artikkeltags