- Brannen på flyplassen startet ikke i en tilbakekalt bil, hevder faktisk.no

Hundrevis av biler ble rammet av brannen på flyplassen. Den startet i en dieselbil, men ifølge faktisk.no var det ikke samme bil som tidligere har forårsaket storbranner i Storbritannia.

Hundrevis av biler ble rammet av brannen på flyplassen. Den startet i en dieselbil, men ifølge faktisk.no var det ikke samme bil som tidligere har forårsaket storbranner i Storbritannia. Foto:

Nettstedet faktisk.no tilbakeviser påstander om at brannen på flyplassen startet i en dieselbil som var tilbakekalt.

DEL

(Solabladet) Brannen i parkeringshuset ved Stavanger lufthavn startet i en Opel Zafira B-modell fra 2006. Da dette ble kjent var det en rekke medier som skrev om at biltypen hadde blitt tilbakekalt i Storbritannia etter brann. I fjor ble nemlig mer enn 200.000 Opel Zafira B tilbakekalt i Storbritannia etter brann. Årsaken til feilen var knyttet til varmeviften. I høyrestyrte biler er denne plassert et annet sted enn i venstrestyrte.

Bilene som ble tilbakekalt i Storbritannia er derfor ikke av nøyaktig samme type som den har blitt solgt til resten av det europeiske markedet, inkludert Norge.

Faktisk.no har vært i kontakt med Stein Pettersen, PR- og informasjonssjef Opel og Citroën i Norge, som basert på bilens registreringsnummer oppgir at det er snakk om en 2006-modell – ikke 2005. Første generasjon Opel Zafira ble produsert fra 1999 til 2005. Bilen det begynte å brenne i på Stavanger lufthavn er dermed andre generasjon, en Opel Zafira B. Modellen produsert frem til 2013, noen år overlappende med modell C. I fjor ble fjerde generasjon vist frem, men den er ikke i salg ennå.

Dagen etter at det tok fyr på flyplassen skrev NRK at «samme Opel-modell forårsaket storbrann i irsk parkeringshus» og at «Zafira har vært tilbakekalt tre ganger etter 300 branner». Lenger ned i saken kunne man lese følgende uttalelse fra PR- og informasjonssjefen i Opel Norge:

– Det er riktig at det har vært en tilbakekallingsaksjon for høyrestyrte biler solgt i Storbritannia, men denne feilen var knyttet spesifikt til disse bilene, sa Pettersen til NRK.

Pettersen sier til Faktisk.no at det ikke har vært tilbakekalling av Opel Zafira med ratt på venstre side, verken i Norge eller ellers i det europeiske markedet. Han har vært i kontakt med kollegaer i Vauxhall, som forklarer årsaken til tilbakekalling i Storbritannia slik:

Det er varmeviften som har forårsaket problemene med Zafira B i Storbritannia – på høyrestyrte biler er den plassert på et annet sted enn på biler med venstrestyring. Plasseringen på passasjersiden av bilen, gjør at viften er utsatt fra utvendig fukt, og over tid kan dette påvirke funksjonen til viften.

Faktisk.no AS er en ideell organisasjon og uavhengig redaksjon for faktasjekk av samfunnsdebatten og det offentlige ordskiftet i Norge. Selskapet eies av VG, Dagbladet, NRK, TV2, Amedia og Polaris media.

Artikkeltags