– Koronaen stoppet oss voldsomt, forteller Jorunn Laila Skårland.

I teorien skulle det være et godt marked: Da pandemien først kom til Norge i mars 2020, var det mange som oppdaget kjente på et behov for å komme seg ut i frisk luft. Etterspørselen etter el-sykler steg.

For Sirevåg-bedriften Freego Norge, som har spesialisert seg på import av elsykler, passet det utmerket. De hadde nettopp fått inn en forsendelse fra Kina, og produktene gikk unna som bare dét. Det ble et særdeles godt første halvår. Problemet var bare at det skulle vise seg vanskelig å få tak i mer.

Korona-stopp

Stengte kinesiske fabrikker og en generell mangel på elektroniske komponenter har ført til manko i markedet. I tillegg har køen for shipping vokst og frakten blitt betraktelig dyrere - nesten en fireganger, sammenlignet med før pandemien.

I vinter kom det endelig en ny forsendelse til Sirevåg, og til våren venter de nok en konteiner. Når sesongen nå begynner om en måned, skal de være klar.

– Vi har mange bestillinger som skal hentes med en gang, sier Jorunn Laila Skårland.

I praksis er det hun som er daglig leder, selv om det er ektemannen Ove Skårland som på papiret står oppført med akkurat den tittelen. Ove har jobb utenom og er mye på reisefot. Han nøyer seg derfor med å hjelpe litt til med bestillingene fra Kina, enten tidlig på morgenen eller seint på kvelden.

– Det er jo da de er våkne der, uansett, sier Ove og ler.

– Hvordan er det å drive bedrift sammen som ektepar?

– Det går egentlig greit. Vi har i grunnen alltid jobbet sammen. Det gjorde vi før på GS Bildeler også, før de la ned i Sirevåg, sier Jorunn.

Startet med sparkesykler

Det hele begynte egentlig med import av elektriske sparkesykler for seks år siden. Spesielt sparkesykler med sete var populære. Hele konteinere gikk unna. Men etter hvert kom nye og strengere forskrifter for elektriske sparkesykler.

– Vi fant ut at det var like greit å stoppe mens leken var god, sier Ove.

De siste fem årene har de konsentrert seg om elsykler. Sammenleggbare elsykler ment for campingmarkedet var en tidlig hit, men etter hvert har de begynt å selge mer og mer også av mer ordinære elsykler.

Konkurransen i markedet er hard. Ove mener han vet hva deres konkurransefortrinn er.

– Du må kunne opprettholde god service, og hjelpe folk som får problemer med sykkelen. Her har vi eget verksted som vi bruker, heller enn å sende videre. I tillegg har vi deler på lager, sier han.

Med seg på reparasjonssiden, har de Jan Willy Østbø. Østbø og Jorunn utgjør også arbeidsstokken i Dekk & Service, som de deler lokaler med. Dekk & Service tilbyr dekkhotell, bildeler over disk og ikke minst bilpleie.

– Bilpleie er veldig i vinden, sier Ove.

Rundt 70 prosent av kundene til Freego Norge handler på nett. Spesielt sender de mye til Østlandet og Nord-Norge.

– Men det kommer mye folk innom òg. De finner oss her òg, har jeg funnet ut, sier Jorunn.

Egen merkevare

Freego Norge flyttet nylig inn i nye lokaler i den gamle rekefabrikken i Vågen i Sirevåg.

– Hvem er egentlig kundene som kjøper elsykkel?

– Det er alle, alle aldre og alle typer.

Jorunn forteller at de nylig bestilte inn en spesialsykkel til en mann på nærmere 90 år. Det er mannens andre elsykkel.

– Men flest kunder er det kanskje fra 35-40 år og oppover, sier Jorunn.

Blant de unge, er det elsykkelen Whizzy, som ser ut som en moped, som er mest populær.

– Vi har problemer med å levere nok av den, sier Jorunn.

Alle syklene de tilbyr, er Freego Norge sin egen merkevare.

– Rammene lages på en fabrikk i Kina, og så er det vi som bestemmer hvilken motor, hvilke bremser og girsystemer de skal ha. Disse syklene får du ingen annen plass, sier Ove stolt.