Bøtene hagler når utrykningspolitiet har kontroll av mobilbruk bak rattet. Forrige uke hadde UP kontroll ved Skjævelandsbrua. Resultatet ble 21 forenklede forelegg for ulovlig mobilbruk, og en sluttsum på 156.450 kroner.

Hadde kontrollen skjedd i desember 2020, ville resultatet vært 35.700 kroner for 21 bøter. Den gang kostet det 1700 kroner i bot og to prikker i førerkortet for ulovlig mobilbruk.

Fører stanset av politiet- fratatt førerkortet

Dyrt

Fra 1. januar 2021 ble satsen høynet til 5000 kroner i bot og tre prikker, men fra 1. mars 2022 har det blitt enda dyrere å bruke mobilen mens man kjører.

– Det har gått opp fra 1700 kroner til nesten 7500 kroner. Det er blitt ganske dyrt, sier UP-sjef i Vest, Terje Oksnes, som bekrefter at prisene ble satt opp til 7450 kroner fra 1. mars.

– Jeg har ikke fått noen tilbakemeldinger på prisene direkte til meg, men jeg regner med at patruljene har fått reaksjoner på det. De fleste vet at det blir veldig dyrt hvis de bruker mobilen når de kjører, sier han.

Få synder mer med dette enn oss

Trafikkoordinator i Sandnes, Jæren og Dalane ved Sør-Vest politidistrikt, Georg Grødem, forteller at de per nå ikke har noe statistikk over hvilken aldersgruppe som synder mest med mobilbruk. Forklaringen er enkel – resultatet fra kontrollene blir sendt sentralt og det registreres ikke slik statistikk lokalt.

– Det er for tidlig å se om det er en trend etter at satsene ble satt opp, men det blir fortsatt gitt reaksjoner på mobilbruk, sier Grødem.

– Senest for et par dager siden da vi hadde kontroll på E39 ble det skrevet ut forenklede forelegg på mobilbruk i køen, legger han til.

Uoppmerksomhet fører til ulykker

Boten for ulovlig mobilbruk er nå i samsvar med andre tilsvarende brudd på atferd, som å kjøre på rødt lys eller kjøring mot skilting, forklarer Oksnes.

– Det tar oppmerksomheten bort fra kjøringen. Denne uoppmerksomheten med mobilbruk er en vesentlig del av årsaken bak alvorlige trafikkulykker, sier han og legger til:

– Samtidig er det mange andre ting som tar oppmerksomhet bort fra kjøring, som glade barn i baksetet, eller sinte barn i baksetet. Dette er da positiv oppmerksomhet, men det tar like fult oppmerksomheten fra veien. Nå er det ikke mulig å gjøre glade barn i baksetet ulovlig, men uoppmerksomhet har stor medvirkning til ulykker, sier UP-sjefen.

Dagens forskrift har i stor grad vekt på den tradisjonelle bruken av mobil, altså å benytte den til telefonsamtaler. Oksnes sier likevel at dagens forskrift dekker alle former for bruk av mobil bak rattet.

– Det gjelder all bruk av telefonens funksjoner. Kommer det nye funksjoner så vil forskriften gjelde de og. Det gjelder alt fra å betjene telefonen til å lese kart, svare på meldinger eller hva som helst. Bruker man noen av mobiltelefonens funksjoner er det ikke lovlig, forklarer han.

– Hvis mobiltelefonen står i holder er det tillatt å starte og avslutte samtaler mens man kjører. Så lenge det kan betjenes håndfritt kan mobilen også benyttes til avspilling av musikk. Da må det startes før kjøring og det må være mulig å skifte håndfritt, for eksempel fra knapper på rattet. Så lenge det kan benyttes håndfritt er det ikke straffbart, sier Oksnes.

Bøtene har blitt langt høyere, men det har ikke hindret folk fra å bruke mobil når de kjører

Snapchat og meldinger

Ifølge Oksnes ser de mindre og mindre av den tradisjonelle bruken med telefon. Nå stoppes flere og flere med blikket ned i fanget eller til siden, og mobilen brukes til å søke på eller å taste på.

– Det er ikke godt å si hva de bruker den til, men vi ser mer av Snapchat nå enn tidligere. De leser og svarer på tekstmeldinger, åpner Snapchat eller andre ting. Vi har opplevd at folk har sett på film mens de har kjørt, forteller han.

– De fleste som stoppes ser på mobilbruk som mindre alvorlig og vi hører ofte «jeg skulle bare» eller «jeg har full kontroll», men kjører de i 80 kilometer i timen og ser bort i et halvt sekund, har de flyttet seg elleve meter. En ting er at blikket flyttes fra veien, en annen er at oppmerksomheten flyttes bort. Det er elleve meter de ikke har kontroll.

Han tror mobilen er blitt en viktig del av livet til flere, med flere funksjoner de bruker i dagliglivet. Derfor frister det ekstra å bruke den mens de kjører.

– Dette er årsaken til at vi driver med denne formen for kontroll, for at folk skal slutte med å bruke mobilen, sier Oksnes.

– Når det gjelder bøtene så skal bøter ha en avskrekkende virkning. Det at man setter opp en bot fra 1700 kroner og opp til nesten 7500 kroner skal ha som hensikt å være avskrekkende, sier han videre.

Dagens sats tror han vil være avskrekkende for mange, og han håper flere vil la vær å bruke mobilen når de kjører fremover.

Så mange millioner har politiet hanket inn i mobilbøter